Warga Geram Lihat Kucing Diseret oleh Pengendara Sepeda di Jalan

Loading...

MALAYSIA (suarasiber) – Persatuan Haiwan Malaysia atau Malaysia Animal Association mengunggah video seorang pengendara sepeda melaju di jalan sambil menyeret seekor kucing di Jeti Sungai Udak Perak, Rabu (22/7/2020).

Aksi ini pun dilporkan oleh seorang warga kepada polisi. Warga setempat masih menunggu apa yang akan dilakukan penegak hukum kepada pelaku.

Dilihat surasiber dari Facebook tersebut, Sabtu (25/7/2020) video dibuka dengan rekaman seseorang yang berada di mobil.

Sejurus kemudian di sebelah kiri muncul seorang lelaki mengenakan kaos putih, celana pendek krem dan bersandal tengah mengayuh sepeda.

Ia hanya menggunakan tangan kirinya untuk mengemudi, sementara tangan kanannya menarik tali dengan kucing terikat di ujungnya. Kucing itu terseret di aspal jalan.

Semakin masyarakat didedahkan dengan hukuman penjara dan denda terhadap perlakuan kezaliman haiwan. Semakin perbuatan kejam dan ganas terhadap haiwan di lakukan seolah-olah mencabar undang-undang.

Sepertinya Akta Kebajikan Haiwan 2015 tidak memberi apa-apa impak terhadap pengganas haiwan di negara ini, tulis akun Persatuian Haiwan Malaysia.

Sejumlah komentar pun bermunculan dengan video yang diunggah ini. Kebanyakan nada komentarnya geram. Unggahan ini telahmendapatkan 4 ribu tanggapan dengan jumlah komentar 1,8 ribu. (mat)

Loading...